
R
elying on an 80-year-old doctrine, the 
U.S. District Court for the Southern 
District of New York recently held 
that a news agency possesses a “quasi-
property” right in the news. 

In Associated Press v. All Headline News 
Corp., 2009 WL 382690 (Feb. 17, 2009), the 
Associated Press (AP), the agency that gathers 
and licenses news content to thousands of 
newspapers, magazines, Web sites and other 
publications around the world, brought suit 
against All Headline News (AHN) over its 
alleged “free-riding.” 

According to the complaint, AHN employed 
“poorly paid individuals” to scour the Internet 
for AP news stories for re-publication under 
AHN’s banner, sometimes rewriting stories in 
part and often copying stories in their entirety. 
The articles were then marketed as originating 
with AHN and peddled to client Web sites 
who pay AHN a fee.

AP sued, claiming that AHN’s free-riding 
imperiled its business. Collecting news 
required massive continuing investments. 
For news services to continue collecting and 
reporting the news, AP argued, they must be 
able to recoup their costs, which they cannot 
do “in the face of parasites like AHN.”

AP’s argument was anchored in a basic 
appeal to fairness, and in the seldom-used “hot 
news” doctrine, which the U.S. Supreme Court 
first articulated in International News Service v. 
Associated Press, 248 U.S. 215 (1918). Though 
80 years separate International News Service 
from All Headline News, the facts of the cases 
are similar. 

In 1918, of course, there was no television or 
Internet. But with U.S. forces battling in World 
War I, the demand for breaking news was just 
as high. AP met that demand by employing 
an army of reporters stationed all over Europe 

who transmitted breaking war stories almost 
instantaneously to U.S. editors using overseas 
telegraph cables. The edited stories were then 
cabled to AP member newspapers who satisfied 
public demand for “hot” war news by publishing 
multiple daily editions.

With the demand for news so high and 
the required investment to meet that demand 
so significant, the incentive to free-ride was 
great. INS—unlike AHN—was a real news 
service, but had been barred from using the 
French and English mail and cables after it 
was accused of violating wartime censorship 
restrictions. 

To fill the gap, INS took bulletins and 
editions of AP news stories and sold those 
stories to INS clients as its own. It also bribed 
employees of AP and AP member newspapers 
to provide it with news before that news was 
published by AP member newspapers. 

The Supreme Court held that while news 
cannot be copyrighted and AP could not 
prevent the general public from using its 
published “hot news,” news is the “stock in 
trade” of a news agency. Consequently, news 
gathered by one service is “quasi property” as 
against another. 

Although International News Service has not 
been overruled, it has often been criticized 
and has seldom been applied. Moreover, 
the International News Service Court itself 
was sharply divided, with two giants of U.S. 
jurisprudence, Justices Oliver Wendell Holmes 
and Louis Brandeis, dissenting. They reasoned 
that if AP’s product was not protected under 
copyright, patent, trade secret or contract law, 
AP had no legal right to restrict its use. They 
argued that the fact that a product has cost its 
producer money and labor, and has a value to 
others, does not make it property. 

As Justice Brandeis famously stated, “the 
noblest of human productions—knowledge, 
truths ascertained, conceptions, ideas—
become voluntary communication to others, 
free as the air to common use.”

Relying on the International News Service 
dissent as well as the high court’s more recent 
decision in Feist Publ’ns Inc. v. Rural Tel. Serv. 
Co., 499 U.S. 340 (1991), AHN argued that 
International News Service was wrongly decided, 
and that, even if it was correct in 1918, the 
hot news doctrine had been preempted by 
federal law.

Southern District Judge P. Kevin Castel 
denied AHN’s motion to dismiss AP’s 
misappropriation claim, finding that the hot 
news doctrine remained good law. Although 
International News Service could not apply 
directly—because it was decided in the pre-
Erie period when the Supreme Court was 
developing federal common law—a number 
of states, including New York, had adopted the 
hot news doctrine as part of the state law of 
misappropriation. See Nat’l Basketball Ass’n v. 
Motorola Inc., 105 F.3d 841 (2d Cir. 1997).

As All Headline News works its way through 
the judicial process, commentators will 
continue to wonder whether a quasi-proprietary 
right in the news can exist alongside the rest 
of our copyright jurisprudence, which has 
consistently held that only expressions of facts 
and ideas—not facts and ideas themselves—
are eligible for copyright protection, 
and that the copyright laws have broad  
preemption power. 

But the hot news doctrine has emotional 
appeal, and has withstood 80 years of criticism. 
All Headline News suggests that the doctrine 
will remain an example of the courts’ 
willingness to reward effort and ingenuity 
and punish free-riding.

Copyright 

In Situation Management Systems Inc. v. ASP 
Consulting LLC, 2009 WL 709422 (March 19, 
2009), the U.S. Court of Appeals for the First 
Circuit stressed the low standard for originality 
under the Copyright Act. 

   
SE

RV

ING THE BENCH
 

AND BAR SINCE 18
88

Volume 241—NO. 72 thursday, april 16, 2009

District Court Finds AP 
Has ‘Quasi-Property’ Right to News

intellectual property litigation Expert Analysis

Lewis R. Clayton is a litigation partner at Paul, Weiss, 
Rifkind, Wharton & Garrison LLP and co-chairs the 
firm’s intellectual property litigation group. He can 
be reached at lclayton@paulweiss.com. Nader R. 
Hasan, an associate with the firm, assisted in the 
preparation of this article.

©2009 Incisive Media US Properties, LLC www. NYLJ.com

In some jurisdictions, this reprint may be considered attorney advertising.  Past representations are no guarantee of future outcomes.

By  
Lewis R.  
Clayton



Defendant ASP Consulting had copied 
portions of copyrighted training materials 
designed to teach “communication and 
negotiation within the workplace” authored 
by a competitor, Situation Management. 
Deriding the materials as “aggressively vapid—
hundreds of pages filled with generalizations, 
platitudes, and observations of the obvious,” 
the district court found most of the work not 
copyrightable. 

Reversing, the First Circuit stressed that 
entitlement to copyright protection does not 
depend on “the court’s subjective assessment 
of its creative worth.” The circuit also found 
that the work could not be denied protection 
under §102(b) of the act, which declares 
that copyright does not extend to any idea, 
procedure, process or system. While a system 
or process of teaching workplace skills would 
not itself be copyrightable, the expression of 
such a system or process may be.

Would-be plaintiffs wishing to vindicate 
intellectual property rights in state court were 
dealt a blow in Scranton Times L.P. v. Wilkes-
Barre Publishing Co., 2009 WL 585502 (M.D. 
Pa. March 6, 2009). 

Plaintiff Scranton Times sued competitor 
Wilkes-Barre Publishing Co. for copying 
obituaries originally published in the Times 
newspaper and on its Web site. Wilkes-
Barre removed the case to federal court, and 
Scranton Times moved to remand, arguing 
that it had pleaded only state law causes of 
action. 

Denying remand, the trial court held that 
four of Scranton Times’ claims were in fact 
federal law causes of action masquerading as 
issues of state law. Citing Franchise Tax Board 
v. Construction Laborers Vacation Trust, 463 
U.S. 1, 22 (1983), the district court noted 
that where a state law cause of action is 
“really” a federal cause of action, it may be 
removed to federal court “if the federal cause 
of action completely preempts the state cause 
of action.” 

Although Scranton Times had styled 
its claims as hot-news “misappropriation,” 
state law “unfair competition,” “tortious 
interference with existing business relations” 
and “unjust enrichment,” these claims were all 
examples of copyright infringement couched 
as state law claims. The result might have been 
different had Scranton Times been able to 
convince the court that it had a viable “hot 
news” claim.

Lanham Act

While the Lanham Act creates a broad 
cause of action for false advertising, such 
suits ordinarily cannot be brought based on 
advertisements that falsely claim authorship 
of an idea. 

Baden Sports Inc. v. Motlen USA Inc., 2009 
WL 349358 (Feb. 13, 2009), overturned a jury 
award of $8.1 million for false advertising. 

Baden Sports Inc. owns patents in 
basketballs with “raised seams” and padding 
under the outer covering,” which it marketed 

as “cushion control technology.” Molten USA 
Inc. imported a ball that infringed the Baden 
patent, claiming its product used “innovative” 
“dual-cushion technology.” 

Rejecting Baden’s claim, the U.S. Court 
of Appeals for the Federal Circuit found 
that the term “innovative” merely suggests 
that the product was new and says nothing 
about how, where or by whom it was made. 
Following Dastar v. Twentieth Century Fox Film 
Corp., 539 U.S. 23 (2007), such advertising 
is not actionable under the Lanham Act. 
The Federal Circuit cautioned that §43(a) 
of the act is not a federal counterpart of state 
unfair competition laws: the provision “does 
not have boundless application as a remedy 
for unfair trade practices.”

Sound as Trademark

In In re Vertex Group LLP, 2009 WL 625581 
(TTAB Feb. 13, 2009), the Trademark Trial 
and Appeal Board (TTAB) rejected an attempt 
to register an alarm sound as a trademark. 

Vertex created AmberWatch, a child safety 
bracelet intended to deter abductions. When 
activated, it emits a loud warning noise. 

Although sounds may qualify for trademark 
protection, see In re General Electric Broadcasting 
Co., 199 USPQ 560 (TTAB 1978), Vertex 
failed to demonstrate entitlement to that 
protection. 

First, Vertex failed to show that the 
AmberWatch sound had acquired the 
requisite “distinctiveness.” Under Qualitex 
Co. v. Jacobson Products Co., 514 U.S.  
159 (1995), “color and trade dress in the nature 
of product design can never be inherently 
distinctive and can only be registered on a 
showing of secondary meaning.” 

Vertex had not shown the sound had 
acquired secondary meaning—“it is not clear 
that listeners would perceive the sound…to 
be anything more than an alarm sound.” 
Moreover, a product feature that is functional 
cannot serve as a trademark “if it is essential to 
the use or purpose of the article or if it affects 
the cost of quality of the article.”

Granting Vertex’s application would 
improperly put competitors at a disadvantage 
by denying them the use of sound frequencies 
in the optimal range.

Business Method Patent

In In re Ferguson, 2009 WL 565074 (March 
6, 2009), the Federal Circuit handed down 
another defeat to the holder of a business 
method patent. 

The applicants sought to patent a 
“paradigm” for bringing products to market, 
comprising developing a “shared marketing 
force,” including “marketing channels” 
that “enable marketing a number of related 
products.”

Under the Federal Circuit’s en banc decision 
in In re Bilski, 545 F.3d 943 (2008), a process 
embraces “patent-eligible subject matter” 
under §101 of the Patent Act if it (1) is tied 
to a particular machine or apparatus, or (2) 
transforms a particular article into a different 
state or thing. 

Methods such as that claimed by Ferguson—
which “are directed to organizing business or 
legal relationships in the structuring of a sales 
force (or marketing company)”—fail this test. 
A construct such as a “shared marketing force” 
does not qualify as a “machine or apparatus,” 
and structuring a sales force does not “transform 
any article into a different state or thing.”

The Supreme Court’s landmark decision 
in KSR Int’l Co. v. Teleflex Inc., 550 U.S. 
398 (2007), emphasized the responsibility of 
courts to invalidate patents that are obvious 
combinations of prior art references. 

Stent Claim

In Boston Scientific Scimed Inc. v. Cordis 
Corp., 554 F.3d 982 (2009), the Federal Circuit 
overturned a jury verdict and declared invalid 
several claims of a patent covering a drug-
eluting stent. 

After a close examination of the prior art, 
the circuit found that all of the limitations 
of the claims were disclosed in two separate 
embodiments of stents pictured in Wolff, a 
prior art patent. 

The court held that “combining two 
embodiments disclosed adjacent to each 
other in a prior art patent does not require 
a leap of inventiveness.” This “strong prima 
facie showing” of invalidity was sufficient to 
overcome “weak” secondary considerations 
of nonobviousness. 

While the patentee argued that the failure 
of the owner of the Wolff patent to develop the 
claimed invention showed the invention was 
not obvious, the circuit found that this failure 
was due to the inability to find a suitable drug, 
not to matters claimed in the patent.

 thursday, april 16, 2009

Reprinted with permission from the April 16, 2009 edition of 
the NEW YORK LAW JOURNAL © 2009. Incisive Media 
US Properties, LLC. All rights reserved. Further duplication 
without permission is prohibited. For information, contact 
877-257-3382 or reprintscustomerservice@incisivemedia.
com. # 070-04-09-34

The Associated Press’ argument 
was anchored in a basic appeal to 
fairness, and in the seldom-used 
‘hot news’ doctrine, which the U.S. 
Supreme Court first articulated some 
eight decades ago.


